DARI NENEK KE KAKAK -Puan Rafiza Idayu

Assalammualaikum semua peserta preview malam ini.


Terima kasih moderator yang sudi memberikan ruang pada malam ini.


Saya perkenalkan diri.


Saya Pn Rafiza Idayu dari Kuala Lumpur.


Saya bersama projek mobile spa The Walking Beauty sejak Ogos 2018.


Saya seorang usahawan dalam bidang F&B (Food & Baverage) sejak 2012.


Pengalaman saya adalah :


+ manufacturer

+ marketer

+ distributer

+ retailer


Bermula dengan produk sendiri, hasilkan sendiri, edar sendiri dan jual sendiri. 


Saya suka kongsi resipi di fb dan posting saya viral. 


Kemudian saya pernah jadi selebriti facebook secara tak sengaja selepas resipi Nasi Ayam Umi viral 250 000 share.


Sejak itu, saya mula terjebak dalam marketing online dan menjadi marketer dan distributer produk orang lain. 


Saya mempunyai buku resipi sendiri dan terlibat pula dalam industri penulisan dan penerbitan.

Pengalaman sebelum ini 

+ produk sendiri

+ keluar masuk exhibition

+ Mood republik PWTV 2015

+ Maha Serdang 2 kali


Dll banyak lagi

Pernah ada e-commerce sendiri.

KENAPA BISNES MOBILE?


Pengalaman ini saya perolehi ketika projek Air Katira Umi tahun 2018. Tahun ini adalah tahun ke empat (4) kami beroperasi dan hanya pada bulan ramadan sahaja.


Ada 3 modus operandi Air Katira Umi :


1) Jualan di bazar ramadan


2) Jualan di fizikal outlet


3) Jualan ejen mobile 


Tahun pertama, kami hanya buat jualan di bazar secara offline.


Tahun ke dua, sistem ejen tertutup dan jualan di bazar diteruskan. 


Tahun ke tiga, sistem ejen terbuka dan jualan bazar diteruskan. Ada ejen yang buat jualan di outlet dan ada yang buat jualan terus kepada pelanggan di tempat kerja dan rumah. 


Di dapati, jualan *ejen* *mobile* lebih tinggi berbanding berbanding yang lain. Ejen mobile adalah mereka yang buat jualan terus kepada pelanggan ke tempat pelanggan. 


Trend jualan di bazar ramadan menunjukkan trend jualan menurun dalam masa 3 tahun.


Keseluruhan jualan untuk ketiga tahun menunjukkan peningkatan.


*Kesimpulan* daripada pemerhatian ini adalah *bisnes* *mobile* sangat dikehendaki pada masa kini.

Masuk bazar ramadan pun pernah
Masuk bazar ramadan pun pernah
Ejen ejen Air Katira Umi.
Ejen ejen Air Katira Umi.

Saya belajar dengan ejen saya macamana mereka buat jualan yang tinggi dengan buat penghantaran terus kepada pelanggan. 


Jadi saya perhatikan, power giler bisnes mobile ni... Tak sangka.

Sama dengan modul bisnes mobile spa TWB! Ini kami ada spa party di Dorsett Bukit Bintang

Saya bersama team saya.

👆👆👆 Ni setting home spa ketika kami ada training spa
👆👆👆 Ni setting home spa ketika kami ada training spa
Ini bisnes spa bergerak.
Ini bisnes spa bergerak.

*Bisnes* *Servis* vs *Bisnes* *Produk*


Saya percaya, ramai dalam ini pernah jual produk tak kisahlah produk sendiri atau produk orang lain. Yang jadi dropship pun ramai. 


Margin jualan produk sebenarnya kecil sekitar 5% ke 40% dan secara puratanya 22%.


Untuk bisnes kecil kita, agak mustahil untuk kita bermain dengan volume. 


Dalam bisnes, motivasi kita datang dengan jualan. Jika jualan menguntungkan, kita mahu buat bisnes itu tetapi jika kecil, lama kelamaan kita penat nak menjual.


*Kenapa* *mesti* *buat* *bisnes* *servis*?


Tak lain jawapannya kerana kita akan menerima bayaran yang tinggi sedangkan peralatan yang digunakan boleh diguna berulang ulangkali. Modal bahannya juga rendah tetapi bayarannya tinggi. 


Contonya bisnes gunting rambut. 


Modalnya gunting dan skil. Itupun sekali seumur hidup keluarkan modal.


Bayaran diterima berulang ulang kali dan upahnya pun lumayan. 


Dalam mobile spa, peserta akan dilatih skil facial. Bayaran diterima hampir RM50 per sessi. Modal bahan mentah tak sampai RM15.


Skil menggunting rambut juga boleh upgrade sendiri apabila sudah join projek ini.

Macam saya sendiri sebenarnya saya penat buat bisnes produk F&B. Marginnya kecil, penatnya boleh tahan.


Mereka yang duduk dalam industri sahaja yang tahu penatnya.


Dia ada pre event, during event dan post event.


Contoh


Pre event : siapkan bahan mentah. 


During event : memasak


Post event : Basuh pinggan mangkuk, packing bagai.


Semuanya memenatkan dan serabut.


Untuk servis spa juga ada tetapi tak serenyah F&B industry.

Kenapa saya sembang topik di atas?


Topik ini tak ada dalam silibus bisnes hanya boleh belajar daripada pengalaman orang yang buat bisnes lama.


Dalam bisnes, kita nak buat bisnes yang menguntungkan kita WAJIB pilih pelanggan.


Pilihlah pelanggan berduit. 


Kita kena pilih :


+ pelanggan yang berduit

+ pelanggan yang sanggup bayar lebih

+ pelanggan yang nak bayar lebih


Sebab produk dan servis yang kita mahu tawarkan ini adalah produk yang berkualiti tinggi, berkesan dan melepasi standard standard tertentu. 


Mereka juga penting dalam survival bisnes kita.

Mana senang?


Cari 2 orang pelanggan 


Atau 


Cari 100 pelanggan?


Sedangkan target sales sama RM100!


.


Itu sebabnya kita perlu cari pelanggan berduit.


Nak cari pelanggan begini perlu belajar tekniknya dan perlu berguru.

Bisnes spa adalah bisnes jenis pelanggan berduit. 


Setuju tak?


Spa telah membina persepsi bisnes tersendiri.


Bayaran diterima oleh therapist spa yang menjalankan servis mengurut lebih tinggi berbanding 'tukang urut' wpun kerja yang dilakukan adalah sama.


Spa ada 'nilai' mahal. 


Uols dah pilih model bisnes yang betul.

Sebenarnya saya join TWB ni tak sengaja.


Kawan saya yang datang kepada saya dengan 4 model bisnes mobile spa di tangan untuk minta pandangan saya mana satu yang dia patut pilih.


Saya beritahu beberapa point penting yang dalam konteks segmen segmen pasaran.


Salah satu faktor adalah brand produk yang digunakan.


Mestilah produk yang dah established dan penggunanya ramai.


Kenapa?


Supaya senang kita nak penetrate market! 


Benda paling sukar adalah nak educate pelanggan. Jadi apabila kita guna brand yang dah established dan penggunanya ramai, ini satu bonus!


Bonus lagi satu adalah yuran training spa dalam projek ini adalah yang *terrendah*.


Jadi saya strongly advised her to consider projek spa dengan TWB.


Tak lama selepas dia join, dia ajak saya facial dan saya pun 'terjoin' projek ni.😉

So bila dah join, saya rasa banyak peluang saya kena gali memandangkan Shaklee ada banyak range of products.


Saya saya start buat reseach pasal kesihatan.


Saya percaya, ini bukan kebetulan! Allah the great planner. Jika kita membenarkan sesuatu kejadian bermaksud ada sesuatu yang sedang dalam perancangan Allah.

Perubahan diri saya sejak join projek TWB. Dapatlah lenyapkan 10kg dalam masa kurang 3 bulan
Perubahan diri saya sejak join projek TWB. Dapatlah lenyapkan 10kg dalam masa kurang 3 bulan
4 bulan selepas join projek ini saya dapat first recognation. Dulu tak pernah kisah penampilan diri!😖
4 bulan selepas join projek ini saya dapat first recognation. Dulu tak pernah kisah penampilan diri!😖
Naked face. 2016 macam nenek! Kusam! Tak bermaya! Sekarang selepas join projek TWB..lain sangat!  Patutlah masa post gambar sebelah kanan tu kawan saya tanya "Ayu..ko sakit ke?"  😓emmm tak sedar sibuk sangat dala bisnes yang struggle tu sampai terabai diri
Naked face. 2016 macam nenek! Kusam! Tak bermaya! Sekarang selepas join projek TWB..lain sangat! Patutlah masa post gambar sebelah kanan tu kawan saya tanya "Ayu..ko sakit ke?" 😓emmm tak sedar sibuk sangat dala bisnes yang struggle tu sampai terabai diri
Dalam bidang spa ni kita kena jaga penampila diri. Dulu gemsss...sekarang dah slim shaggy😉
Dalam bidang spa ni kita kena jaga penampila diri. Dulu gemsss...sekarang dah slim shaggy😉

Sifu marketing yang selalu saya rujuk beritahu bahawa banyak teknik bisnes tahun 2012/13 dah tak berkesan pada tahun 2018/19.


Saya setuju sebab 5 tahun dahulu senang giler buat duit tapi zaman sekarang dah makin mencabar.


Jadi beliau berkata, teknik menjual paling berkesan sekarang adalah bisnes jenis *consultation*


So beliau beri contoh doktor. 


Jammed! Memang tak de harapan la nak guna kaedah consultation!


Sebab hari ini dah terlalu ramai seller! Semua jual produk yang sama! Semua kaedah menjual hampir sama. 


Jadi nak bezakan kita dengan seller lain adalah 'consultation'.


Kita kena kuasi product knowledge, kita kena sentiasa upgrade diri supaya kita boleh consult orang lain dengan berkesan. Kita kena ada skil dan pengalaman.


Jadi saya nampak dengan bisnes spa lah saya boleh apply teknik consultation. Sebab, customer spa kita one to one dengan mereka. 


Jadi nak approach mereka mudah! Nak cadangkan apa apa servia atau produk lebih mudah.


Saya tak perlu jadi doktor, dengan profession sebagai spa therapist kita boleh apply teknik ini.

Saya dah share perubahan dalam diri saya selepas join projek ini.


Saya bersyukur dalam circle yang sangat positif. 


Nak berjaya dalam bisnes, kita kena tempatkan diri kita dalam circle yang betul. 


Kita 5 tahun akan datang adalah cerminan kawan kawan di sekeliling kita.


Selepas join projek ini, ada sahabat saya dalam bidang F&B ucap tahniah kerana keluar dari bidang yang penuh struggle dan pancaroba. 


Inilah cabaran sebenar bisnes


*Do* *the* *right* *business*


*Do* *business* *right*

Sebenarnya...Rozita Ibrahim pun pernah jual kuih muih semasa beliau susah dulu. 


Dia pun mengakui...sukar nak berubah jika jual kuih muih.


Habis korek blog dia baca masa ex husban dia, bapa aliff syukri meninggal aritu sebab nak tahu sangat apa x factor dia berubah jadi.kaya raya

Ini coretan salah seorang usahawan yang buat trading. Buat juga beberapa jenis bisnes lain. Dia pun masuk F&B, ini dia punya pengalaman.


Baca lanjut 


https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=10156078695217879&id=574017878

Salah satu kenapa saya tak nak teruskan bisnes dalam bidang F&B juga kerana saya pernah jaga marketing satu entiti bisnes F&B yang dah hampir masuk 30 tahun tetapi bisnes mereka sangat sangat struggle. Dialog dialong yang diperkata sesama usahawan dalam bidang tersebut adalah dialog yang kita dengar pun buat kita takut nak duduk dalam itu.


Dengan karenah pekerja! Karenah pasaraya besar! Karenah regulation! 


Saya banding mereka yang duduk dalam industri health & beauty lagi lagi dalam circle TWB, 25 tahun dalam bidang ini dan enjoy passive income. 


So uols... Cabaran kita hari ini adalah Do a right business!

Saya percaya, hari ini bukan kebetulan! Uols yang ikuti sesi ini sampai baca ke detik ini sebenarnya Allah mahu kita belajar sesuatu dan  sesuatu.


Ada orang sekali percubaan dalam bisnes terus dapat bisnes yang ideal! Ada orang tergolek golek bertahun tahun masih tak jumpa The Right Business.


Uols.. Ambil pengalaman orang lain untuk panduan. Kurangkan merisiko diri.


RM1999 itu sebenarnya satu pelaburan untuk SKILL! 


Skill ini boleh bantu kita buat duit di mana2. Mudah!


Tak macam bisnes roti... Kena angkut oven mixer bagai!


Uols join projek Mobile Spa tak yah berhenti kerja...buat bisnes ni part time sampai uols mahir. Income dah lebih gaji baru berhenti kerja. Gittew kekdahnya.. Sebab bisnes mobile spa ni flexible


#credit to Puan Rafiza Idayu

Write a comment

Comments: 0